söndag 30 augusti 2009

En nyckelpiga har jag i handen...

På mitt arbete inom förskolan har barnen både pratat, undersökt, sjungit om och lekt nyckelpigor väldigt mycket den senaste tiden... Förmodligen p g a att det finns otroligt mycket nyckelpigor utomhus för tillfället. Barnen ser dom i buskarna på gården och ibland hittar de några inomhus.
Detta intresse gav upphov till lite matematiska tankar för mig, och under den senaste veckan har jag funderat hur man kan jobba med matematik på något roligt sätt. Jag har lite andra idéer också, men detta är en grej som jag kom på tillsammans med min sambo Danny och det var han som hjälpte mig att förverkliga detta:


Det blev en slags räknetabell där man ska räkna hur många prickar Fröken Nyckelpiga har på ryggen... Jag tänkte att denna kan man använda som ett visuellt komplement till "riktiga" nyckelpigor - så att barnen kan både få se, känna och faktiskt öva räkning på ett lekfullt sätt. För det ska ju börjas med matematik i tidig ålder visar den senaste tidens pedagogisk forskning!

Hoppas ni får en trevlig start på den nya veckan! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar